Monday, January 31, 2011

Krisis di Mesir. Apa nasib pelajar kita di sana?

Umum mengetahui yang dunia kini sedang kecoh dengan krisis yang melanda Mesir. Krisis paling buruk di bawah rejim Hosni Mubarak. Aku sendiri merasa gementar bila mengenangkan nasib mereka di sana. Tambahan ramai pelajar-pelajar Malaysia yang menuntut di sana. Ratusan kawan-kawan aku yang pernah belajar bersama di Maktab Mahmud Alor Star dan Kolej Universiti Insaniah juga ramai yang terperangkap di sana. Belum dikira sanak saudara aku lagi.
Ya ALLAH. Bantulah saudaraku disana.
Berikut adalah realiti keadaan student Malaysia di Mesir sekarang. Maklumat ini dihantar oleh seorang student yang sempat online di sana sebelum internet disekat sepenuhnya..

- mereka totally lost contact memandangkan internet & mobile network dah kena block.
- balai polis dibom dan penjara telah dipecahkan dan ramai banduan berkeliaran.
- ada rumah student yang kena rompak.
- mereka kekurangan makanan.
- ada pelajar kita dirogol di Cairo.
- they are totally in unsafe condition.

Ada pelajar kita yang dirogol di Cairo? Astaghfirullah.. Aku harap sangat yang itu adalah berita palsu. Aku tak sanggup tahu siapa pelajar yang dimaksudkan tu. Nauzubillah...

Sama-samalah kita berdoa agar semuanya selamat dan baik-baik saja. Mudah-mudahan tiada yang buruk berlaku. Diminta kepada pihak goverment supaya bertindak dengan cepat. Tolong bawa balik students Malaysia. Ini bukan krisis biasa. Turkey, US, India are sending planes to evacuate their citizens in Egypt. Malaysia????

Petikan dari blog SolihinZubir.

1 comment:

Solihin Zubir said...

mudah-mudahan tiada perkara buuk yg berlaku..
Nauzubillah...